Örebro Cup 27. – 30.6.2019
Julkaistu: 06.07.2019 00.00

Örebro Cup 27. – 30.6.2019

Salpa osallistui Ruotsin Örebrossa pelatun turnauksen T13 sarjaan. Tiedossa oli, että pelit tulevat olemaan kovia, sillä Salpa lähti matkaan hyvin nuorella kokoonpanolla. Mukana oli tasaisella jakaumalla 08, 07 ja 06 syntyneitä pelaajia.

Turnausmatka sai hankalimman mahdollisen alun, kun joukkueen edellisenä iltana täyteen ahdettu huoltopaku ei suostunut torstaiaamulla starttaamaan. Pakettiautoon oli lastattu pelikamojen lisäksi lähes kaikki pelaajien matkalla tarvitsemat tavarat, kuten patjat, petivaateet ja vaihtovaatteet. Joukkueella olisi ollut hyvin karu ensimmäinen yö Örebron Lundbyskolanilla, mikäli pakua ei olisi saatu ajoissa aamulaivaan. Paikalle hälytetyt isoisät ja kylänmiehet saivat kuin saivatkin herätetty Pösön henkiin, jonka jälkeen edessä oli hyvinkin vauhdikas lento Tupurista Turun satamaan. Laivayhtiön kanssa neuvoteltuun ehdottomaan check-in takarajaan jäi loppujen lopuksi aikaa n. 15 min. Tällä kertaa kaikki matkan vastoinkäymiset saatiin kuitattu jo matkan ensimmäisen 10 metrin aikana ja loppureissu oli kirjaimellisesti ja kuvainnollisesti auringonpaistetta.

Perjantaina ensimmäisessä ottelussa pari vuotta alaikäiset pelaajat saatiin ajettua hienosti sisään T13 peleihin ja Salpa otti 4-1 tahtovoiton samassa koulussa majoittuneesta Helsingin Palloseurasta.

Toisessa ottelussa edessä oli tyttöjen ensimmäinen kansainvälinen ottelu, kun vastaan asettui ruotsalainen Åkersberga BK. Ruotsalaiset olivat todella isokokoisia ja saivat kovalla pelillään Salpan pelin sekaisin ensimmäisen puoliajan ajaksi. Joukkue kuitenkin heräsi taistelemaan ja toinen puoliaika näytti taas oikealta jalkapallo-ottelulta. Åkersberga oli kuitenkin ottelussa parempi lukemin 3-0.

Lauantai-aamu aloitettiin klo 08:00 pelillä Adolfsbergs IK:ta vastaan. Vastustaja tiedettiin kovaksi, sillä he olivat edellisenä päivänä voittaneet HPS:n 10-0 ja pelanneet tasan Åkersbergaa vastaan. Salpa oli kuitenkin päättänyt näyttää parasta osaamistaan. Vastustajat olivat hätää kärsimässä, kun paikoin päätä lyhyemmät tyttöjoutsenet löivät painetta vastustajan pallolliselle pelaajalle. Vastustajalla oli ottelussa pari hyvää maalintekopaikka, Salpalla pari enemmän. Ottelu päättyi kuitenkin 0-0 tasapeliin. Peli oli ehdottomasti Salpan turnauksen paras ja tasapelistä huolimatta joukkueen peli-ilmeestä jäi hyvä maku suuhun.

Salpa oli alkulohkon kolmas, joka tarkoitti sitä, että pelit jatkuivat B-pudotuspeleissä. Neljännesvälierässä vastaan asettui hyvinkin tuttu Piffen Paraisilta. Salpan peli ei lähtenyt oikein missään vaiheessa rullaamaan Grönpepparparkenin ”lentokentällä” pelatussa ottelussa. Molemmilla joukkueilla oli pelissä paikkansa, mutta vain Piffen sai pallon kertaalleen vastustajan verkkoon. Kyseessä oli Piffenin ensimmäinen maali koko turnauksessa, joka tuli siis juuri oikeaan saumaan. Piffen voitti ihan ansaitusti ottelun ja eteni lopulta aina B-finaaliin saakka.

Salpan pelaajat roikottivat päätään vähän aikaan, mutta pettymys vaihtui nopeasti bussipysäkin tanssiin ruotsalaisen Skå IK:n tyttöjen kanssa. Jälkikäteen kysyttäessä osa tytöistä mainitsi pelin Piffeniä vastaan turnauksen kivoimmaksi hetkeksi. Kyseessä tosin ei ollut neljännesvälierä Grönpepparparkenilla, vaan iltamatsi majoituskoulun pihalla Paraisten P12 poikia vastaan….

Muutaman päivän reissuun saatiin mahtumaan monta nauruntäyteistä hetkeä, joiden taustalla useimmiten soi aivan liian kovalla voluumilla Aapelin ja Kaapelin wegenakki. Reissuun mahtui myös Allsvenskan ottelu Örebro-Helsinborg Behrn Arenalla, swägäilyä (??), naisten MM-otteluita TV:stä, sekä Uno -korttipeliä, jossa jojo tuttuun tapaan pesi tytöillä lattiaa.

Aurinkoa, yhdessäoloa ja naurua! Sitä haettiin ja siinä onnistuttiin. Hieno reissu!