SalPa OP-Akatemia on perustettu seuran lahjakkaimpien pelaajien tueksi. Tarkoituksena on taata heille mahdollisimman ammattimainen ympäristö oman huipun tavoitteluun. SalPa OP-Akatemiassa on kolme tasoa -> Taso 1, Taso 2 ja Taso 3. Nuorimmat akatemiaan valittavat pelaajat ovat C15 ikäluokkaa.

Kriteeristö:

• Oma halu ja motivaatio edetä mahdollisimman pitkälle jalkapalloilijana/urheilijana
  • Osallistuu seuran järjestämään aamuharjoitteluun
  • Osoittanut osaamista Huuhkaja/Helmaripäivät-tapahtumissa ja on vähintäänkin osa-aluejoukkuetasoa, mielellään lähellä maajoukkuetasoa
  • Valmis harjoittelemaan ja tavoittelemaan paikkaa SalPan Edustusjoukkueesta
  • Taso 2 nousu vaatii että osoittaa halun ja kyvyn harjoitella ja pelata SalPan Edustusjoukkueessa
  • Taso 3 nousu vaatii että on tasoltaan vähintään Kakkosen pelaaja ja haluaa eteenpäin
  • Harjoitusprosentti 90% - ei epäselvyyksiä miksi pois
  • Fyysisissä ja taidollisissa ominaisuuksissa ikäluokkansa parhaimmistoa Salossa ja Länsi-Suomessa. (yksittäinen ominaisuus ei karsi/aiheuta valintaa)

Valinnan tekee Edustuksen vastuuvalmentajan sekä ikäluokkien A/B/C15 vastuuvalmentajien esityksestä seuran valmennuspäällikkö (11v11 maailma), joka toimii myös Akatemian johtajana. Valinnan hyväksyy jalkapallojaoston puheenjohtaja.

TUKEMASSA PAIKALLISTA