Kevätkuulumisia poikkeuskauden jälkeen
Julkaistu: 28.04.2021 19.12

Kevätkuulumisia poikkeuskauden jälkeen

Erittäin poikkeuksellisen kauden päättyessä ei auta muuta kuin toivoa aurinkoista ja pelirikasta kesää. Onneksi koronatilanne näyttää pikkuhiljaa jotenkin helpottavan ja kun vielä maltetaan noudattaa rajoituksia, niin todennäköisesti ensi kausi on kulunutta ehjempi.

SalPa salibandy kehittyy ja muuttuu jatkuvasti. Uusimpana positiivisena muutoksen tuojana olemme saaneet alkuvuodesta uuden seurakehittäjän Jutan, jonka monipuolinen kokemus urheiluseuratoiminnasta vie meitä varmasti hienosti eteenpäin ja auttaa kehittämään toimintaa entistä laadukkaampaan suuntaan. Ainakin perhetoimintaa, valmennuksen tukea, joukkuetoiminnan ohjeistuksia ja kesätoimintaa tullaan kehittämään Jutan toimesta.

Jaosto on SalPa sb:n ”hallitus”

SalPa salibandyssä seurakehittäjän taustatukena toimii jaosto, johon kuuluu tällä hetkellä itseni eli puheenjohtajan lisäksi viisi muuta jäsentä. Jaostotoimintaan kaipaamme uusia kasvoja ja salibandytoiminnan kehittämisestä kiinnostuneita ihmisiä lisää mukaan. Jaostoon voi tulla vaikka lajista ei paljoa tietäisikään, tärkeintä on että saisimme uusia näkökulmia ja käsipareja mukaan toimintaan. Tai pääkoppia ehkä ennemminkin kuin käsipareja, sillä jaostotoiminta on ennen kaikkea kehittämistä ja ideointia.

Jos siis haluat vaikuttaa lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksiin Salossa, kehittää seuran toimintaa, osallistua liikuntatapahtumien suunnitteluun ja halutessasi myös toteutukseen sekä verkostoitua Salon sisällä tai muiden salibandytoimijoiden kanssa maan laajuisestikin, niin jaostossa pääset tekemään kaikkea tätä haluamassasi mittakaavassa. Tällä hetkellä jaosto kokoontuu ympäri vuoden joka kuukauden ensimmäinen torstai pientä kesätaukoa lukuunottamatta.

Verkostoja ja liikuntavaikuttamista

Omalla kohdallani olen jättämässä puheenjohtajan pestin tulevan kauden jälkeen, joten 2022 keväällä jaostoon valitaan myös uusi puheenjohtaja. Nyt on siis huippupaikka hypätä mukaan toimintaan ja halutessaan vaikka puheenjohtajaksi asti vuoden perehtymisen jälkeen. Kuuden vuoden jakso SalPa salibandyn peräsimessä on ollut erittäin antoisa ja vaikka haasteitakin on riittänyt, niin lopputulos kääntyy ehdottomasti positiivisen puolelle. 2018 seurayhdistymisten myötä toiminta laajeni huomattavasti ja melko pian kehitys lähti ammattimaisempaan suuntaan kehittämishankkeen ja seuratyöntekijän palkkaamisen myötä. Puheenjohtajana pääsin osallistumaan salibandyliiton toiminnanjohtajapäiville ja sain sieltä paljon tukea ja tietoa seuran kehittämistoimintaan. Verkostoituminen liiton suutaan poiki maaottelut Saloon syksyllä 2019 ja sitä kautta saatiin taas lisäboostia ja näkyvyyttä lajille Salossa.

Hienoja hetkiä ovat olleet myös koko seuran yhteiset jutut, kuten SalPa Gaala ja SalPan toripäivät. Salon suurimman seuran sisällä jaoston puheenjohtajana toimiminen on aikamoinen näköalapaikka ja tässä pääsee vaikuttamaan lasten ja nuorten liikuntatoiminnan kehittämiseen ilman esimerkiksi poliittisia sitoumuksia. Puheenjohtajan pesti voi olla myös hyvä ponnistuslauta laajempaan vaikuttamistyöhön Salossa, ikään kuin paikka missä harjoitella ja kehittää yhteiskunnallisen vaikuttamisen taitoja.

Urheiluseurassa tutustuu ihmisiin

Verkostoitumiseen ja salolaisiin tutustumiseen toimiminen urheiluseurassa on erinomainen keino, oli se sitten joukkuetoimijana, jaoston jäsenenä tai puheenjohtajana. Itse en ennen SalPaan tuloani tuntenut juuri ketään Salosta, mutta kun tutustui seuran kautta niin ihmisiin kuin eri tahoihinkin, niin Salo alkoi tuntumaan kotikaupungilta näin satakuntalaisenkin silmin.

Korona on tuonut joukkuetoiminnalle täysin uudenlaisia haasteita ja koko toimintaa on myllerretty kuluneen kauden ajan. Samalla olemme saaneet SalPa salibandyssä huomata, että meidän toiminnassa on mukana huikean idearikkaita ihmisiä, jotka ovat pitäneet huolta lasten liikuttamisesta näin vaikeanakin aikana. Iso kiitos kaikille joukkuetoimijoille venymisestä vaikeana aikana

Tervetuloa mukaan!

Joukkuetoimintaan kaivataan myös koko ajan uusia tekijöitä. Jos esimerkiksi tunnet paloa lajia kohtaan ja haluaisit jakaa salibandyosaamistasi, niin SalPa salibandyssä löytyy vastuualueita ja tekemistä juuri haluamallasi panoksella, apukoutsista perhekerho-ohjaajaan tai vastuuvalmentajasta harrastejoukkueen vetäjään. Kaikkia tarvitaan ja mitä useampi on mukana, niin sitä helpompaa toiminta on!

SalPa salibandyn sivuilla löytyy toukokuun alusta alkaen kartoituslomake missä voit ilmoittaa kiinnostuksestasi joko esim. jaosto- tai joukkuetoimintaan. Lomakkeen täyttäminen ei sitouta mihinkään, vaan sitä kautta pyrimme kartoittamaan henkilöitä, jotka olisivat kiinnostuneita jonkunlaisen roolin ottamiseen salibandytoiminnassamme. Oli se sitten iso tai pieni, kaikki työpanokset ovat kullanarvoisia.

Sini Lundgrén

SalPa sb pj.
(myös naisten joukkueen maalivahti)